Translate

Αρχείο Άρθρων/ Blog Archive

Monday, 13 April 2015

70. Mark Rothko


Street Scene 1937
Ο Μαρκ Ρόθκο, Ρωσεβραϊκής καταγωγής και γεννημένος στην Λιθουανία συγκαταλέγεται στους καλλιτέχνες της Αμερικανικής αβάν-γκαρντ από την εποχή του Μεσοπολέμου μέχρι και την δεκαετία του '60, αφού στις ΗΠΑ δημιούργησε και ωρίμασε ως καλλιτέχνης.
Από τα τέλη της δεκαετίας του '30 κυριάρχησε στην Αμερική ο "Αφηρημένος Εξπρεσσιονισμος" με κύριο άξονά του την ιδέα ότι αξία στην τέχνη δεν έχει μόνο το έργο τέχνης αυτό καθεαυτό αλλά και όλη η διαδικασία της δημιουργίας του.
 Έτσι οι καλλιτέχνες δημιουργούσαν έργα με αντισυμβατικές για την μέχρι τότε εποχή τεχνικές -με πέταγμα των χρωμάτων στον καμβά από μακρυά ή αφήνοντας τα χρώματα να κυλούν ή απλώνοντας τα σε μεγάλες επιφάνειες... και με τον καιρό ο καθένας; δημιούργησε την δική του προσωπική τεχνική που είχε να κάνει με τα υλικά, την ανάμιξή τους και τον τρόπο επάλειψης τους στον καμβά.
Ο Ρόθκο ακολούθησε μια μακρά πορεία εξέλιξης από την απεικονιστική ζωγραφική στον Αφηρημένο Εξπρεσσιονισμό και τελικά στην "Πολυμορφική ζωγραφική" (Multiform painting από τα τέλη της δεκαετίας του '40), όρο που γεννήθηκε από την δική του τεχνική.
Τα υλικά που χρησιμοποιεί ο Ρόθκο είναι χρώματα σε σκόνες διαλυμένα σε λαγόκολα, χρώματα λαδιού, ακρυλικά χρώματα - σε κάποιες περιπτώσεις το Lithol Rubine BK κόκκινο, ένα καθαρό, λαμπερό και ανθεκτικό χρώμα που χρησιμοποιείται κατ'εξοχήν σε εκτυπώσεις αν και έχει το βασικό μειονέκτημα ότι δεν αντέχει στο φώς (αν εκτεθεί για πολύ καιρό σε φως το χρώμα αλλάζει).
Ακόμα μπορεί να χρησιμοποιούσε και ρητίνες και βερνίκι. Τα υλικά απλώνονται σε πολλά στρώματα το ένα πάνω στο άλλο. Τα έργα στην τελευταία του "πολυμορφική"  περίοδο αναπτύσσονται σε μεγάλους καμβάδες ώστε ο θεατής να αισθάνεται μέσα στο έργο. Οι αποχρώσεις που προτιμούσε για τις πολυμορφικές δημιουργίες του ήταν το κόκκινο, το καστανοκόκκινο, το ουλτρα μαριν, το μάυρο, το κίτρινο...
Underground Fantasy 1940
Όσο για τις επιρροές του, η ελληνορωμαική αρχαιότητα, ο Νίτζε, η Ψυχολογία...
Ένα από τα σπουδαιότερα δημιουργήματά του η "εκκλησία του Ρόθκο" στο Χιούστον των Η.Π.Α., ένας χώρος για ανθρώπους κάθε θρησκείας αφιερωμένος στην Τέχνη, την πνευματικότητα και τα Ανθρώπινα δικαιώματα.



Slow Swirl at the end of the Sea 1944

70. Mark Rothko
Russian-Jewish Mark Rothko is one of the prominent artists of the American avant-garde since the interwar period and until late 60s.
Abstract Expressionism was the dominant artistic trend in the US of the late 30s. Its  basic idea was that the value of Art does not lay on the outcome -the piece of Art itself- only but on the process of its creation as well.    
Consequently, the Abstract Expressionists were using unconventional, until then, methods of applying liquid pigments-  dripping or pouring or free flow  to name a few... over time each artist developed his personal style and technique concerning the materials, their mixing and the applying method - on the canvas.
Archaic Idol 1945
Mark Rothko went through various artistic stages, from figurative painting to Abstract Expressionism and finally to "Multiform painting", term referring to his personal technique.
The materials that Rothko used are powder pigments dissolved in rabbit glue, oil and acrylic pigments - in some cases Lithol Rubine BK red, a clear, bright and resistent pigment used mainly in printing although its main drawback is that it's not light resistent (meaning that if it remains exposed to light for long time, the colour loses its hue)
He also used resins and varnishes. The materials are spread in many layers. His works during his last "Multiform" period deploy in big canvasses so that the spectator feels like a part of the drawing. The colours he preferred during this last "multimorphic" period were red, maroon, ultramarine blue, black, yellow......
No 61  1953
Rothko was open to vatious influences like the Greco-roman mythology, Nitzsche, Psychology to name some. One of the most interesting projects he undertook was the so called "Rothko chappel" in Houston USA, a venue for people of all religions dedicated to Art, spirituality and Human rights.  

1963


No comments:

Post a Comment