Translate

Αρχείο Άρθρων/ Blog Archive

Saturday, 18 January 2014

53. Le Goût à la Grecque

Τον 17ο αιώνα η Γαλλία είχε δεχθεί την αισθητική επέλαση του Baroque, με την βοήθεια και υποστήριξη του βασιλιά "Ήλιου", Λουδοβίκου 14ου. Τον επόμενο αιώνα η αισθητική έγινε ακόμα πιο "πομπώδης", πιο "βαριά", με την έλευση του έξαλου Rococo! Τα πάντα, από αρχιτεκτονική και ζωγραφική μέχρι ρούχα και έπιπλα επηρεάστηκαν από το νέο στυλ του υπερβολικού στολισμού, των καμπύλων γραμμών και των πολύπλοκων μοτίβων.
Παράλληλα, όπως και το Baroque, το Rococo ήταν ανοικτό σε επιρροές από ξένες κουλτούρες - και κατά προτίμηση "εξωτικές"- όπως για παράδειγμα της Κίνας που όταν το Rococo ήταν στο απώγειό του κυριάρχησε ως αισθητική τάση, κυρίως στα έπιπλα.
Τότε (1738-1748) έγιναν δύο αρχαιολογικές ανακαλύψεις σε σχετικά κοντινό μεταξύ τους χρονικό διάστημα: η Πομπηία και η Ηράκλεια που είχαν καλυφθεί στην αρχαιότητα από τη ηφαιστιακή σκόνη του Βεζουβίου. Οι ανακαλύψεις αυτες αναθέρμαναν το ενδιαφέρον για την κλασσική αρχαιότητα (στην οποία οι Γάλλοι όπως και οι υπόλοιποι Δυτικοευρωπαίοι κατέτασσαν και την Ρώμη) και τις καθαρές, απλές γραμμές της.
Η νέα μόδα εξαπλώθηκε γρήγορα σε όλη τη Γαλλία και στην συνέχεια και στην υπόλοιπη Ευρώπη και ονομάστηκε "Le  Goût à la Grecque". Η αρχιτεκτονική, η επιπλοποιία, η κατασκευή καθημερινών χρηστικών αντικειμένων (όπως για παράδειγμα οι ταμπακιέρες) επηρεάστηκαν από αυτόν το Νεοκλασικισμό (αξίζει να αναφερθεί ότι και τον προηγούμενο αιώνα υπήρξε ένα αντίστοιχο κίνημα μεταξύ των ετών 1640-1660 που εφερε την ονομασία "l'Atticisme Parisien" -ο "Παριζιάνικος Αττικισμός", σε ελεύθερη μετάφραση, που αποτέλεσε ίσως και τον σπόρο του νεοκλασσικισμού του 18ου αιώνα, με την βοήθεια και του κινήματος του Διαφωτισμού) που όμως δεν κράτησε πολύ (ίσως γιατί λίγο αργότερα το ρεύμα διακόπηκε από την Γαλλική επανάσταση) αλλά που πρόλαβε όμως να μεταδοθεί σε άλλες χώρες όπως η Γερμανία.
Ενδιαφέρον παρουσίαζουν και οι αναμείξεις στοιχείων διαφορετικής προέλευσης όπως για παράδειγμα ο στολισμός επίπλων (κυρίως cabinets- ερμαρίων) κινεζικής αισθητικής με αρχαιοελληνικά μοτίβα.
Το συγκεκριμένο θέμα της γένεσσης του Νεοκλασικισμού στη Γαλλία κάλυψε η λαμπρή έκθεση που έγινε στην Αθήνα το 2009, με συνεργασία του μουσείου του Λούβρου και την Εθνικής Πινακοθήκης της Ελλάδος με θέμα "Le  Goût à la Grecque".

Οι εικόνες είναι από το site της Εθνικής Πινακοθήης http://www.nationalgallery.gr/site/content.php?artid=292



53. Le Goût a la Grecque
In the 17th century the French Art had been seized by the Baroque style, with the support of Louis XIV, the Sun king. The following century the Art became even more "pompous" with the emergence of Rococo! Everything, from Architecture to Painting and Furniture to Clothing, was influenced by the new style that was characterized by excessive ornamentation, curved lines and complex patterns.
And as Rococo was open and receptive to influences - "exotic" preferably, it incorporated lots of elements and motifs from Far East -Chinese Art, creating a mixed style -mainly in furniture- when Rococo was at its apex.
It was that period (1738-1748) when the ancient Pompeii and Herculaneum -covered by the Vesuvius debris - were discovered relatively close in time. These discoveries reheated the interest for the classical antiquity (the French, like the rest of the Europeans, were considering Roman culture as a part of classical antiquity) and its clear and simple lines.
The new style spread quickly from Paris to the rest of France and following to other European countries under the name "Le  Goût à la Grecque". Architecture, furniture, everyday objects (like for instance tobacco boxes) were influenced by this Neoclassicism (it's worth mentioning that in the years 1640-1660, a similar movement was known as the "l'Atticisme Parisien"- The "Parisian Atticism"- which may have been the seed for the neo-clacissism of the 18th century  with the help of "Enlightment") which, however, did not last long (maybe the French Revolution that was following interrupted it) but had the chance to be transfered to other countries like Germany. It is interesting that a fusion of elements of different styles took place then: in furniture, in particular, we can see cabinets or desks of Chinese style were decorated with Greek motifs.   
This Neoclassicism that was born in the 17th century in France was the subject of a magnificent exhibition that was held in Athens in 2009 with the cooperation of the Louvre Museum and the National Gallery of Greece under the title "Le  Goût à la Grecque".

 The pictures are taken from the web page of the National Gallery of Athens:  http://www.nationalgallery.gr/site/content.php?artid=292
 

No comments:

Post a Comment