Translate

Αρχείο Άρθρων/ Blog Archive

Friday, 11 October 2013

31. Αλέξανδρος Ιόλας/ 31. Alexandros Iolas

Ο Αλέξανδρος Ιόλας γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου από πολύ πλούσια οικογένεια εμπόρων. Από νωρίς συνειδητοποίησε την αγάπη του για την τέχνη και δεν ασχολήθηκε με τις οικογενειακές επιχειρήσεις.
Η γνωριμία του με τον ποιητή Κωνσταντίνο Καβάφη και οι συστάσεις του τελευταίου τον έφεραν σε επαφή με την πνευματική ελίτ της Ελλάδας την εποχή του Μεσοπολέμου όπου και έμεινε για ένα διάστημα.
Στη συνέχεια φεύγει στη Γερμανία όπου ασχολείται με το μπαλέτο και αναδεικνύεται σε ένα από τα μεγαλύτερα ταλέντα της εποχής. Με την άνοδο του ναζισμού στη Γερμανία μετακομίζει στο Παρίσι όπου γνωρίζεται με τις μεγάλες προσωπικότητες της τέχνης και του πνέυματος. Η καλλιτεχνική του περιπλάνηση ως χορευτής τελειώνει στις Η.Π.Α.  Με το τέλος του 2ου παγκοσμίου πολέμου εγκαταλείπει το χορό και αρχίζει να ασχολείται με την τέχνη, πλέον ως γκαλερίστας και οργανωτής εκθέσεων.
Συστήνει τον Ευρωπαϊκό μοντερνισμό της εποχής στο Αμερικανικό κοινό (πχ παρουσιάζει και εκθέτει Max Ernst, René Magritte κλπ) και συνεργάζεται με τον Andy Warhhol όταν αυτός κάνει τα πρώτα του βήματα. Είναι ένας από τους σημαντικότερους υποστηρικτές της Pop Art και παράλληλα με την έκρηξή της επεκτείνει τις δραστηριότητές του με νέες γκαλερί στην Ευρώπη (Γενεύη, Μιλάνο κ.α.).
Ο Ιόλας μπορεί να ήταν ένας πολίτης του κόσμου αλλά ποτέ δεν ξέχασε την πατρίδα του: πάντα υποστήριζε και προωθούσε Έλληνες καλλιτέχνες στο εξωτερικό (Κουνέλης, Τάκις κλπ ) ενώ όταν πια ήταν στην κορυφή της καριέρας του σαν γκαλερίστας με διεθνή αναγνώριση από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες, αποφασίζει να εγκαταστήσει την εκπληκτική συλλογή του από έργα τέχνης, παλαιά και σύγχρονα, στην Ελλάδα. Κτίζει για τον λόγο αυτό την έπαυλή του στην Αθήνα, ενώ υποστηρίζει και τηνίδρυση του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στην Θεσσαλονίκη όπου δωρίζει ένα σημαντικό μέρος της συλλογής του. Παράλληλα υποστηρίζει και δωρίζει κομμάτια της συλλογής του σε άλλα ελληνικά μουσεία και ιδρύματα (Εθνική Πινακοθήκη). Ο Ιόλας ήταν άνθρωπος που πρόσφερε χωρίς να περιμένει ανταλλάγματα και προφανώς δεν περίμενε κάποιο αντάλλαγμα από την πατρίδα του για την καλλιτεχνική του προσφορά. Σίγουρα όμως δεν περίμενε και όλο τον λυσσαλέο πόλεμο που του κήρυξε το σύνολο σχεδόν του ελληνικού τύπου και που διάρκεσε κάμποσα χρόνια την δεκαετία του 1980. Η αιτία ήταν ο εκκεντρικός του χαρακτήρας και τρόπος ζωής και θεώρησης πραγμάτων. Αυτό που σήμερα ο αστικός πολιτισμός μας αρέσκεται να ονομάζει - και να υπερασπίζεται τώρα πια με θέρμη- "διαφορετικότητα". Η διαφορετικότητα του Ιόλα έγκειτο στο ότι όλη του η ζωή ήταν ένα διαρκές performance event, κάτι που λίγοι μπορούσαν να το καταλάβουν.
 31. Alexandros Iolas

Alexandros Iolas was born in Alexandria, Egypt, offspring of a very rich family of merchants. Art lover since his early life he quits family business: his acquaintance with the poet  Konstantinos Kavafis and the recommendations the latter offered him, led him in Greece where he is accepted by the Greek cultural elite of the interwar period.
Next, he departs for Germany where he is involved with ballet and gains prominence as one of the biggest talents of the time. With the rise of Nazism in Germany he moves to Paris where he socializes with the biggest names of art and culture. His career as a ballet dancer ends in the USA: with the end of the WWII he quits ballet and gets involved with visual arts as a gallerist and exhibition organizer.
He introduces European modernism to the American public (ie Max Ernst, René Magritte etc) and cooperates with Andy Warhol in his first steps. He is one of the most important supporters of Pop Art andwith its explosion expands his business with new galleries in Europe (Geneva, Milano etc).
Iolas may have been a citizen of the world but never forgot his homeland: he was always supporting Greek artists abroad (Kounelis, Takis etc) and at the apex of his career as a gallerist with international acknowledgmemnt by the bigger names of culture and art, he decided to bring his magnificent art collection in Greece. For this reason, he builds his villa in the outskirts of Athens. In the 80s he supports the founding of the Macedonian Museum of Contemporary Art in Thessaloniki (and other cultural foundations and museums - ie the National Gallery- to which he donates a number of items of his collection). Iolas was a man of offer without expecting a reward and he obviously did not expect any reward from his home country for his offer. However, he definitely did not expect the fierce war that was declared against him by the biggest part of the greek press that lasted a few years during the 80's. The reason may have been his eccentric character and his artistic view on life, which is what the bourgeois culture has finally accepted as-and is protecting with diligence and pasion today- "diversity"! The "diversity" of Iolas lies in that his whole life was a continuous performance, that the majority of the people never perceived.

No comments:

Post a Comment