Translate

Αρχείο Άρθρων/ Blog Archive

Sunday, 20 October 2013

35. Ο Θάνατος και το Σκάκι/ 35. Death and Chess

Στην ταινία του Bergman, "η έβδομη σφραγίδα", όταν ο Θάνατος έρχεται να πάρει τον ιππότη Antonius Block/ Max von Sydow -που μόλις έχει γυρίσει από μία σταυροφορία και βρίσκει την πατρίδα του ρημαγμένη από επιδημία πανώλης- ο ιππότης προσπαθεί να κερδίσει χρόνο προκαλώντας τον Θάνατο σε ένα παιχνίδι σκάκι και με την συμφωνία αυτός (ο ιππότης)  να ζήσει αν κερδίσει το παιχνίδι.
Ο Θάνατος παραξενεμένος τον ρωτάει πως ξέρει ότι παίζει σκάκι και ο Antonius αποκρίνεται ότι το έχει δει σε ζωγραφισμένες εικόνες και το άκουσε σε τραγούδια. Πράγματι στην εκκλησία του Täby στη Σουηδία μεταξύ των τοιχογραφιών υπάρχει μία  όπου ένας άνθρωπος παίζει σκάκι με τον Θάνατο (μόνο που εκεί ο Θάνατος παρουσιάζεται σαν σκελετός-κλασικός τρόπος παρουσίασής του κατά τον Μεσαίωνα αλλά και αργότερα) ζωγραφισμένη από τον Σουηδό Albertus Pictor. Ο Bergman  πρέπει να γνώριζε την εικόνα αυτή μόνο που ο Albertus την φιλοτέχνησε τον 15ο αιώνα ενώ η ταινία διαδραματίζεται σε παλαιότερη εποχή. Είναι όμως η έμπνευση για την σχεδόν-αρχετυπική- σκηνή του παιχνιδιού μεταξύ ιππότη και Θανάτου (μία ακόμα τέτοιας αξίας σκηνή είναι στο τέλος της ταινίας όπου ο Θάνατος σέρνει τον Antοnius  και τους συντρόφους του σε έναν "danse macabre"). Στον Albertus Pictor αποδίδονται τοιχογραφές και σε άλλες εκκλησίες της Σουηδίας:
 35. Death and Chess

In Bergman's "The 7th seal", when Death comes to take the knight Antonius Block/ Max von Sydow  - who has just returned from a crusade and
finds his homeland devastated by the plague- the knight is trying to gain time by challenging Death to a chess game with the agreement that if he -Antonius- wins Death will allow him to live. Death is wondering how Block knows that He can play chess and the knight answers that he has seen it in wall paintings and has heard it in songs. It is so indeed, there is a wall painting in a church in Täby, Sweden, where a medieval man plays chess with Death (only that Death appears as a skeleton -which is according to the typology of the Medieval time and not only) painted by the Swedish painter Albertus Pictor. Bergman must have been aware of this painting although Albertus painted it in the 15th century and the plot of the film takes place in some previous period. But it has nevertheless inspired the -almost- archetypical scene of the chess game (another scene of similar importance is in the end of the film when Death is dragging Antonius and his colleagues to his "danse macabre").  

No comments:

Post a Comment