Μέσα στον κυκεώνα της διαμαρτυρίας στην πλατεία Taksim και σε άλλα μέρη της Τουρκίας εμφανίστηκε ξαφνικά ένα βράδυ ο "Όρθιος Άνθρωπος". Duran Adam στα Τουρκικά, ο "Όρθιος Άνθρωπος" ήταν η πνευματική-καλλιτεχνική εκφραση της διαμαρτυρίας - που ούτως ή άλλως ήταν πλούσια σε καλλιτεχνικά δρώμενα- και από εκείνη την ώρα και μετά το σύμβολο της. Ο εμπνευστής Erdem Gündüz, χορευτής και performance art καλλιτέχνης, στάθηκε ακίνητος για 8 ώρες στην πλατεία Taksim αγναντεύοντας τη φωτογραφία του ιδρυτή του Τουρκικού κοσμικού κράτους Kemal Atatürk στο AKM- Atatürk Kültür Merkezi - το Μέγαρο Μουσικής τρόπον τινά της Πόλης.
Ο "Όρθιος Άνθρωπος" είναι μια μοναδική performance που πιθανώς επιδέχεται πολυεπίπεδη ανάλυση, καλλιτεχνική, πολιτική, κοινωνιολογική... Αλλά τι εκφράζει στην ουσία; τον άνθρωπο που ατενίζει ένα από τα σύμβολα της χώρας του προσμένοντας σε κάποια καθοδηγητική έμπνευση που θα τον βοηθήσει στη συνέχεια; κάποιον που προσπαθεί να αντιληφθεί την ισχύ του συμβόλου αυτού και την έκτασή της; τον άνθρωπο που παραμένει ακίνητος και αμίλητος μπροστά σε όσα συμβαίνουν γύρω του; ή μήπως τον άνθρωπο που κόντρα στην βία και την ηλεκτρική ένταση όσων συμβαίνουν γύρω του, παραμένει αγέρωχος έχοντας γνώση και σιγουριά για το μεγαλείο του πνεύματός του; Ακίνητος και αμίλητος, ναι, σίγουρα όμως όχι αμέτοχος και απόλυτα επιδραστικός αφού χιλιάδες άλλοι συμπολίτες του αναπαρήγαν στη συνέχεια την performance αυτή.
Κατά την αναπαραγωγή έλειπε σε πολλές περιπτώσεις το στοιχείο του συμβόλου- του συγκεκριμένου συμβόλου. Κατ'αυτόν τον τρόπο η performance εξελίχθηκε, πιθανά απελευθερωμένη από την όποια ιστορικο-γεωγραφική αναφορά και κατέλήξε ένα υπερ-εθνικό σύμβολο αντίστασης κατά της όποιας πολιτικής -και όχι μόνο- αγκύλωσης και πνευματικής καταπίεσης.
Ο "Όρθιος Άνθρωπος" μας διδάσκει πως η Performance Art μπορεί όχι μόνο να γίνει μέρος της καθημερινότητάς μας αλλά και πως μπορεί να την επηρεάσει και να μετατρέψει τη ζωή σε Τέχνη.
11. Duran Adam - The Standing Man
The "Standing Man" appeared suddenly, one evening amidst the chaos caused by the protests in Taksim square and other places in Turkey. "Duran Adam" in Turkish, the "Standing Man" was the spiritual-artistic expression of the uprising -which, nevertheless, has been rich with cultural action- and from that moment on, its symbol. The man who had the idea, Erdem Gündüz, dancer and performance artist, stood still for 8 hours in Taksim Square staring at the picture of the founder of the Turkish secular state, Kemal Atatürk, in AKM- Atatürk Kültür Merkezi - the Cultural Centre of Istanbul.
The "Standing Man" is a unique performance event that can possibly be subject to a multi-level analysis, artistic, political, sociological... But what does it express in fact? the man who is staring at one of his country's symbols hoping for some kind of directive for the future? someone who is meditating on the power of a symbol? the man who is standing still and speechless amidst all that's going on around him? or maybe the man who despite the violence and the electrified intensity that surrounds him remains calm and proud aware and certain of the grandeur of his spirit? unmoving and speechless, yes, but definitely maintaining the key role and being absolutely influential to thousands of his fellow citizens who spread and reproduced the event the following days..
The "Standing Man" is a unique performance event that can possibly be subject to a multi-level analysis, artistic, political, sociological... But what does it express in fact? the man who is staring at one of his country's symbols hoping for some kind of directive for the future? someone who is meditating on the power of a symbol? the man who is standing still and speechless amidst all that's going on around him? or maybe the man who despite the violence and the electrified intensity that surrounds him remains calm and proud aware and certain of the grandeur of his spirit? unmoving and speechless, yes, but definitely maintaining the key role and being absolutely influential to thousands of his fellow citizens who spread and reproduced the event the following days..
In many cases though, the repetition of the happening was missing any reference to the symbol-the specific symbol. This way the "Standing Man" act was developed, free from any historical-geographical reference to end up as a panhuman symbol of protest and resistance against any political -and not only- "malfunction" (to put it diplomatically!) and any cultural oppression. The "Standing Man" teaches us that Performance Art can not only be a part of our everyday life but can influence and turn Life into Art.
No comments:
Post a Comment